تحقیق تاریخچه حجاب و علل پیدایش آن

مطالب دیگر:
📗مقاله آموزشی آشنایی با ورزش شنا📗مقاله آموزشی تاریخچه فوتبال جهان📗مقاله آموزشی جایگاه حفظ قرآن📗مقاله آموزشی آشنایی با ورزش های والیبال و بسکتبال📗مقاله آموزشی آشنایی با ورزش كاراته📗مقاله آموزشی علوم در قرآن📗مقاله آموزشی آشنایی با ورزش اسكواش📗مقاله آموزش مهارت غلت یا رولینگ در والیبال📗مقاله آموزشی دین و علوم قرآنی📗مقاله آموزش سوارکاری به کودکان📗مقاله آموزش مهارت های شیرجه و استارت📗مقاله آموزشی بانکداری در ایران و جهان📗مقاله آموزشی تاریخچه و سیستم بانک ملی ایران📗مقاله آموزشی بانكداری الكترونیک و سیر تحول آن در ایران📗مقاله آموزشی نقش بانکداری بدون ریا در رفع فقر📗مقاله آموزشی مقام و منزلت زن در قرآن📗مقاله آموزشی نگاهی به تجارت الكترونیک ، منافع اقتصادی و محدودیت های داخلی📗طرح توجیهی تولید بیسکوییت ساده، میشکا و نان شیرینی📗سوالات پایان دوره مکانیک تراکتور و تیلر همراه با جواب📗پروژه کشاورزی دقیق📗پاورپوینت بزهكاری📗پاورپوینت ارزیابی محیط به منظور شناسایی SWOT در ورزش📗بررسی تاثیر مستی ارادی بر مسئوولیت كیفری📗بررسی تجارت الكترونیك جدید📗بررسی تجارت الكترونیك و موانع اجرایی قانون آن در ایران
تاریخچه حجاب و علل پیدایش آن|2014482|gjc
این مطلب در مورد فایل دانلودی با موضوع تحقیق تاریخچه حجاب و علل پیدایش آن می باشد.

فرمت ورد و قابل ویرایش

تعداد صفحات : 46 صفحه

تاریخچه حجاب
اطلاع من از جنبه تاریخی کامل نیست.اطلاع تاریخی ما آنگاه کامل است که بتوانیم درباره همه مللی که قبل از اسلام بوده اند اظهار نظر کنیم.قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است.
تا آنجا که من در کتابهای مربوطه خوانده ام در ایران باستان و در میان قوم یهود واحتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است،اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام در عرب پیداشده است.
ویل دورانت در صفحه 30 جلد 12 تاریخ تمدن(ترجمه فارسی)راجع به قوم یهود و قانون تلمود می نویسد:
«اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلا بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سنخی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند،در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»
علیهذا حجابی که در قوم یهود معمول بوده است از حجاب اسلامی-چنانکه بعداشرح خواهیم داد-بسی سخت تر و مشکلتر بوده است.
در جلد اول تاریخ تمدن صفحه 552 راجع به ایرانیان قدیم می گوید:
«در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند،با کمال آزادی و با روی گشاده درمیان مردم آمد و شد می کردند...»
آنگاه چنین می گوید:
«پس از داریوش مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد.زنان فقیرچون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظکردند ولی در مورد زنان دیگر گوشه نشینی زمان حیض که برایشان واجب بودرفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعی شان را فرا گرفت،و این امر خودمبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار می رود.زنان طبقات بالای اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگزبه آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش کنند.زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند.در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظرنمی رسد...»
چنانکه ملاحظه می فرمایید حجاب سخت و شدیدی در ایران باستان حکمفرمابوده،حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شده اند.
به عقیده ویل دورانت مقررات شدیدی که طبق رسوم و آئین کهن مجوسی درباره زن حائض اجرا می شده که در اتاقی محبوس بوده،همه از او در مدت عادت زنانگی دوری می جسته اند و از معاشرت با او پرهیز داشته اند،سبب اصلی پیدا شدن حجاب در ایران باستان بوده است.در میان یهودیان نیز چنین مقرراتی درباره زن حائض اجرامی شده است.
اما اینکه می گوید:«و این امر خود مبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار می رود»منظورش چیست؟
آیا مقصود این است که علت رواج حجاب در میان مسلمانان نیز مقررات خشنی است که درباره زن حائض اجرا می شود؟! همه می دانیم که در اسلام چنین مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد.زن حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظیر نماز و روزه معاف است و همخوابگی با او نیز در مدت عادت زنانگی جایزنیست،ولی زن حائض از نظر معاشرت با دیگران هیچ گونه ممنوعیتی ندارد که عملامجبور به گوشه نشینی شود.